تنش آبی و احتمال کاهش 100 هزار تنی تولیدات باغی کرمانشاه

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در صورت عدم آبرسانی سریع به باغات استان احتمال کاهش 100 هزار تنی تولیدات باغی بر اثر خشکسالی وجود دارد.
کد خبر : 2537
تاریخ انتشار : شنبه 16 جولای 2022 - 11:46
تنش آبی و احتمال کاهش 100 هزار تنی تولیدات باغی کرمانشاه

رحمان فیض‌قربانی با بیان اینکه امسال همه باغات استان در معرض تنش خشکی قرار دارند، گفت: 50 درصد باغات استان با تنش شدید آبی مواجه‌اند.

فیض‌قربانی اضافه کرد: در همه نقاط استان مشکل تنش خشکی را در باغات داریم، اما باغات منطقه اورامانات و منطقه کندوله شهرستان صحنه و بخش‌هایی از باغات شهرستان کرمانشاه بیشتر در معرض تنش خشکی قرار دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه برای حل مشکل تنش آبی در باغات استان درخواست 170 میلیارد تومان اعتبار از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ستاد مدیریت بحران استان کرده‌ایم، گفت: برای زنده‌ماندن باغات باید حداقل یک چهارم این مبلغ هرچه سریعتر در اختیار ما قرار گیرد تا با تهیه تانکرهای سیار آب‌رسان بیشتر، لوله‌های انتقال آب و موتور پمپ برای آبرسانی سریع به باغات اقدام شود.

فیض‌قربانی با بیان اینکه هم‌اکنون در استان کرمانشاه حدود 280 تانکر آبرسان سیار داریم، گفت: همه این تانکرهای سیار برای آبرسانی در اختیار باغداران استان قرار گرفته‌، اما این تعداد در مقایسه با سطح باغات استان خیلی کم است.

فیض‌قربانی در ادامه اشاره ای هم به وضعیت باغات استان کرمانشاه داشت و گفت: استان کرمانشاه 44 هزار هکتار باغ دارد که در قالب 60 هزار قطعه زمین پراکنده هستند و آبرسانی سیار به این باغات برای مقابله با تنش خشکی به تانکرهای سیار زیادی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در سنوات نرمال سالانه 340 هزار تن محصول از باغات استان کرمانشاه برداشت می‌شود، گفت: امسال احتمالا افت 30 تا 35 درصدی تولیدات باغی استان به دلیل خشکسالی و سرمازدگی بهاره را شاهد باشیم.

فیض‌قربانی اضافه کرد: اگر آبرسانی سریع به باغات استان انجام نشود، احتمال کاهش حدود 100 هزار تنی تولیدات باغی در استان دور از انتظار نیست و احتمالا امسال در مجموع تولیدات باغی استان 240 هزار تن باشد.

فیض‌قربانی تاکید کرد: در صورت آبرسانی سریع به باغات با افت تولید کمتری در باغات استان مواجه خواهیم شد./ایسنا

Visits: 2

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.