به مناسبت در گذشت نویسنده ی کرمانشاهی: فریبرز ابراهیمپور

علی آزادی

📄”داستان نویسی در مه گمنامی”

فریبرز ابراهیم پور از نسل نویسندگانی است که در عین تعهد کلی به انسان و جامعه؛ تکنیک نوشتن و چگونگی اجرای داستان را بیش از هر چیز دیگری جدی تلقی می کنند. نسلی که با استفاده از دستاوردهای جهانی و تلفیق آن با شرایط خاص ایران در دوران پر تلاطم معاصر؛ روح زمانه را با شکلی هنری (و نه شعاری)در آثار خویش به نمایش می گذارند
کد خبر : 1481
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 می 2021 - 23:44

📄”داستان نویسی در مه گمنامی”
به مناسبت در گذشت نویسنده ی کرمانشاهی:
فریبرز ابراهیمپور

📌فریبرز ابراهیم پور از نسل نویسندگانی است که در عین تعهد کلی به انسان و جامعه؛ تکنیک نوشتن و چگونگی اجرای داستان را بیش از هر چیز دیگری جدی تلقی می کنند. نسلی که با استفاده از دستاوردهای جهانی و تلفیق آن با شرایط خاص ایران در دوران پر تلاطم معاصر؛ روح زمانه را با شکلی هنری (و نه شعاری)در آثار خویش به نمایش می گذارند. نسلی که به درستی دریافته که هنر؛سوای شعار است و با آن قرابتی ندارد! زیرا هنر قبل از هر چیز متکی برشاخصه هایی است که عدم رعایت آنها؛ هنر را تبدیل به کالایی با مصرف روز خواهد کرد. نسلی که برای درک و دریافت مخاطب؛ ارزش خاصی قایل است و رمز پویایی هنر را پاسخ به روح زمانه می داند. روح زمانه اما ترکیب و تلفیق چیره دستانه ی عناصرهنری با چیدمانی نوین در پاسخ به پرسش های هستی و جامعه است. چنین دیدگاهی مخاطب را یک پای خوانش داستان می شمارد و برای فهم و درک او ارزشی خاص قایل است. چراکه تعامل هنری دو سویه است و کار نویسنده فقط انتقال پیامی به خواننده نیست وجریان خوانش را درک متقابل و متعامل نویسنده و خواننده به پیش می برد.

📚ابراهیمپور زیاد می نوشت و بسیار کم منتشر می کرد. به همین دلیل هیچگاه به جایگاه واقعی خود نرسید و پشت مه ای از گمنامی زیست. این که چرا چنین کرد و چرا چنین شد؛ دلایل متعددی دارد. اما این به معنای آن نیست که نقش خودش در این رابطه نادیده گرفته شود.
📚 بدون شک یکی از دلایل مهم گمنامی او؛ عدم انتشار آثارش توسط خودش بوده است. از کسی که حداقل نیم قرن می نویسد؛ انتظار نمی رود برای انتشار آثارش نکوشد. ابراهیمپور یکی از پیشروان داستان مدرن در کرمانشاه است. این را انتشار مجموعه داستان اش بانام “مخاطب من” گواهی می دهد. هرچند داستان های این مجموعه هم ارز هم نیستند. اما به خوبی تفاوت نوشتن او را باطرز نوشتن بیشتر نویسندگان کرمانشاهی به خوبی نشان می دهد. تکنیک نوشتن نویسنده و سهمی که برای فهم و درک خواننده از داستان های اش قایل است؛ تفاوت او را با دیگران بیشتر به رخ می کشد.
❌متاسفانه در عرصه ی شعر نیز بیشتر شاعران کرمانشاه هنوز نتوانسته اند از قالب های دست و پاگیر عروض و قافیه ی شعر سنتی و کلاسیک عبور کنند! آنهاحتی جریان شعر نيمايي را به خوبی درک نکرده و ديگاه درستی در مورد آن ندارند. درشرایطی که ابراهیمپور برای همیشه ما را ترک کرده و دیگر هیچگاه نخواهد نوشت؛ جا دارد تلاش های اش را در ارایه داستان های مدرن؛ ارج نهیم و بر روح اش درود بفرستیم. باشد که با انتشار آثارش که کم هم نیست؛ ارزش نویسندگی او بر همگان آشکار گردد.
📚 صاحب اين قلم به سهم خود؛ درمورد برخی داستان های تنها مجموعه ی چاپ شده ی او( مخاطب من) مطالبی نوشته که یکی از آنها در هفته نامه ی غرب چاپ شده و امید که بقیه نیز منتشر شود تا تفاوت نوشتن او با دیگران برای مخاطبان بیش از پیش روشن گردد.

 

 

 

Visits: 3

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.