سخنی چند با استاندار دولت پزشکیان

سخنی چند با استاندار دولت پزشکیان 🔻به قلم مراد حدادیان آنگونه که از قراین و شواهد پیداست استاندار (جدید ) دولت پزشکیان در راه است و استاندار دولت شهید رئیسی در راه رفتن و واگذار کردن قدرت به خلف خویش . استانداران کرمانشاه از زمان والی‌گری “دولتشاه” فرزند فتحعلی شاه قاجار و بنیانگذار کرمانشاه نوین

کد خبر : 4389
تاریخ انتشار : شنبه 21 سپتامبر 2024 - 12:32

سخنی چند با استاندار دولت پزشکیان
🔻به قلم مراد حدادیان

آنگونه که از قراین و شواهد پیداست استاندار (جدید ) دولت پزشکیان در راه است و استاندار دولت شهید رئیسی در راه رفتن و واگذار کردن قدرت به خلف خویش .

استانداران کرمانشاه از زمان والی‌گری “دولتشاه” فرزند فتحعلی شاه قاجار و بنیانگذار کرمانشاه نوین ،به استثنای شخصیت هایی چون “دکتر ترک نژاد استاندار با کفایت دولت خاتمی” ،غالبا میانه بوده‌اند و در قضاوت نهایی بایستی منصفانه گفت :دکتر صحرایی استاندار فعلی از جمله حاکمان میانه‌ای بود که سپید روی آمد و سپید روی می‌رود تا آنکه از پس وی آید چه کند و با چه رویی رود و از ایشان چه در یاد ماند و تاریخ چون قضاوتش کند .

روی سخن ما دراین عریضه مشفقانه، استاندار محترم دولتی است که انتظارهای زیادی برانگیخته است و امید می‌رود کارها کند که دیگران نتوانسته‌اند .

اما بعد استاندار محترم :
ابن مسکویه رازی از نویسندگان بزرگ در کتاب ارزشمند جاودان خرد آورده است که “خسرو اول(انوشیروان)نامه‌ای برای رقیب سیاسی جهانی‌اش ،امپراطور روم نوشت و اینگونه به دشمن گوشزد کرد که :در ولایات ملک پرشوکت خویش (پارس)همی گردم هر جای ملک ،ناکشته‌ بینم (کبر) (علف هرز ) والی آن ولایت را بر دار کشم .

همانگونه که فحوای کلام پیداست خسرو رقیب خویش را با دو نکته میخکوب عقل می‌کند :یکی ملک آباد با اندیشه آبادگری که در ذات حکام نهادینه است و دیگری نظارتی پیوسته که مدام دامنه آن در گسترش است و کیاستی ظریف و دقتی لطیف منشا آن‌است و معطوف است به تدبیر و هنر مدیریت که صورت آن اقتدار اجرایی است اما ستون اصلی آن بر پایه نظارت است . نظارتی که وجه عینی آن شیوه و سنت ملوک است اما سری در نهان آن‌است که اگر چه به ظاهر چشمگیر نمی‌نماید ،اما همه چشمه خیراست‌ و آبروی آبادگری
پس نظارت را دو صورت است ،نظارت آشکار و مبتنی بر قواعد و احکام و بخشنامه و نظارت پنهان که در حکم “چشم و گوش ” سلطان است و عامل تداوم ملک و بقا و آبروی ملت است و بی تردید نظارت غیر محسوس بیشتر کارآمدو منشا اثر است .
یاد دارم که استاندار وقت جناب نکویی به مناسبت نوروز ۱۳۶۸ طی بخشنامه‌ای به همه معاونت‌ها و مدیران‌کل و فرمانداران و…از ایشان برای بهبود امور و پیشرفت کارها طلب پیشنهادهای سازنده کرده بود .از میان جماعت کارگزار و کارشناس تنها من بودم که مجموعه ای از پیشنهادها را در دو صفحه به دفتر وی سپردم و اصلی‌ترین نکته‌ای که یادآور شدم :نظارت غیر محسوس تیم‌هایی از خردمندان خوشنام و صاحب‌نظر ،بی‌طمع و بی‌حاشیه بود.
نکویی در عمل به نصیحت مشفقانه من توجهی نکرد واگر در طول دوره حکمرانی از دو چهره مدیر و کارآمد:علی اوسط هاشمی و استاد کزازی بگذریم و این دو را استثنا بدانیم به صراحت می توان گفت از ضعیف ترین استانداران کرمانشاه بود .
پس نکته اول رادر نظارت و بخصوص غیر محسوس آن باید دانست .
دوم سخن از تدبیر و کاردانی و کارایی است که سرمایه‌ها،ظرفیت‌های اقتصادی ،دانش و فن وابزار را در چرخه پیشرفت استان قرار دهد.توانایی‌های مدیریتی و نظارتی در چرخه آبادگری سبب ایجاد یک جهش چشمگیر در استان است .تخصص و تامل و تدبیر همراه شفقت که در احساس پاک یک مدیر توانا همه کاره‌ی میدان حرکت و پیشرفت استان است .
بدیهی است فراخوان صاحب نظران دارای ایده‌های کارآفرین و درخواست برنامه‌های نوین ،بطور مثال توجه به صنعت ابریشم از طریق نوقان‌داری در مناطق محروم و کم برخوردار بسیار راهگشاست.
سوم: نگاه و عملکرد فراتر از اندیشه‌های سیاسی،علیرغم برخورداری از نگرش سیاسی خود و از هر جریان دیگر (فراجناحی ) وبه نفع تجمیع نخبگان و صاحب‌نظران علمی و اقتصادی و صاحبان اثر اجتماعی باشد.

چهارم :پاسداشت حقوق شهروندی از طریق برخورد جدی ،علنی و نهانی با فساد اداری ،رانت مدیریتی دارای اهمیت بسیاری است.
از مصادیق آن می توان نام برد :بریده شدن و یا سرقت پی‌در‌پی سیم تلفن منازل و عدم اصلاح سریع آن ،قطعی اینترنت و شبکه های ارتباطی و یا نانوایی‌هایی که صبح وعصر کمتر از یک‌ساعت می‌پزند و پاسخگوی شهروندان نیستند . رشوه و رانت های مدیریتی و مزایده پست‌های اداری شاید در مقابل حجم عظیم مشکلات جامعه کم اهمیت جلوه کند اما هم اینها مصادیق ستم آشکار به حقوق شهروندی است به تعبیر خواجه نظام الملک همچون حرکت موش است که پایه های ملک و ملت را بکند و اسباب فرو پاشی را فراهم آورد .
پنجم:
سرگرم شدن به پوسته‌های فرهنگی_باوری و روبناهای ایدئولوژیک و غفلت از عمیق‌ترین و پیچیده‌ترین اشکالات از موانع پیشرفت است

ششم :
اهتمام به احیا جامعه مدنی،خردمند و مسؤل وزمان شناسی و آگاهی به فرصت (نه فرصت طلب )از طریق توسعه مطبوعات و نشریات خبری و فرهنگی _اجتماعی و علمی وسلامت محور و سامان دادن به مشکلات سازمان‌های مردم‌نهاد ،به رسمیت شناختن احزاب و گروه‌های قانونی و در چهارچوب موازین اخلاقی و ایجاد فرصت به همگان برای بهره‌مندی از فضای سیاسی _اجتماعی که ایجاد شده است
اکنون و دراین دوره پیش رو امید می رود در سایه مدیران قوی و صاحب فکر و برنامه ،قدرتمندانه امور را اصلاح و پیش ببرد و این مهم نیازمند حضور استانداری است که “لب تاپ” ایشان همه مدیران را وا می‌داشت با دست‌پر و کاملا عالمانه و مسولانه در جلسه شورای مدیران استان حاضر شوند .استانداری که عاری از ضعف بوده و برخوردار از دانش مدیریت و شجاعت اصلاح و ارائه طرح و برنامه باشد .

🔻بنابراین سه اصل مهم علم ،تدبیر و کارآمدی و نظارت در این تغییر استاندار ارجحیت دارد و آنها که در تکاپوی چینش مهره‌های شطرنج قدرت و نفوذ خویشند حتما قدر آن فرصت اندک بدست آمده را خواهند دانست .پس سعی کنند نه حریص غارت سفره اصلاحات شوند و نه آتش در نیستان فرصت‌اندک اندازند
“این آخرین چرخه امید ملت به اصلاح است ‘

بازدیدها: 8

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.