شیوه نقد “نام‌ها” در رسانه‌ها

شیوه نقد “نام‌ها” در رسانه‌ها مدتی است که محتوای بسیاری از رسانه ها به خصوص فضای مجازی، تمرکز بر روی نام‌ها، اشخاص و افراد خاصی است که مدیر بودند یا قرار است مدیر باشند. این پرسش مطرح است که ملاک‌ها و شیوه نقد و پایه استدلال در رسانه ها به خصوص با نزدیک شدن به

کد خبر : 3075
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 می 2023 - 18:46

شیوه نقد “نام‌ها” در رسانه‌ها

مدتی است که محتوای بسیاری از رسانه ها به خصوص فضای مجازی، تمرکز بر روی نام‌ها، اشخاص و افراد خاصی است که مدیر بودند یا قرار است مدیر باشند.

این پرسش مطرح است که ملاک‌ها و شیوه نقد و پایه استدلال در رسانه ها به خصوص با نزدیک شدن به انتخابات چگونه است ؟
در ابتدا باید ببینیم
آیا اصطلاحاً ؛ اصالتی سیاسی، حزبی، مدنی، اقتصادی پشتوانه این تحلیل و نقد است ؟

نام‌های مدیران و کاندیدا‌ها را به آرامی ورق می زنیم و در مورد تفاوت‌هایی که از منظر مدنی قابل تامل باشد تفکر می کنیم! این “نام ها” نمایندگان کدام تفکر ،جریان اقتصادی یا سیاسی هستند.
آنچه در این گفتار بدنبال آن هستیم این نیست که این نام‌ها خوب هستند یا خیر ؟ آنانی که عضو فلان جریان سیاسی هستند خوب اند یا خیر ؟
مسئله مبنایی عمل کردن در نقد افراد است .
وقتی در فضای رسانه می گویند “این نام” نباید مدیر باشد و “آن نام” باید مدیر باشد چه استدلالی پشت این باید و نباید است!؟
اگر مروری بر رسانه‌ها داشته باشیم ،خیلی واضح و شفاف متوجه خواهیم شد که غالباً پایه استدلال “جمله سازی” است .شاید بپرسید” جمله سازی” چیست؟
جمله سازی یعنی ارزش‌گذاری یا اعتبار ایجاد کردن با چند اصطلاح خاص برای بعضی افراد برای رسیدن به یک هدف سیاسی خاص ! با این توضیح که چند تا واژه که اتفاقاً جنبه ارزشی و اعتقادی خاصی دارند مانند انقلابی، جهادی، پایبندی به اصول، ارزشی، مجاهد و… به عنوان ابزار و سرمایه برای “جمله سازی” قرار می‌دهند؛ بدین ترتیب که اگر کسی محبوب است و موافق است و مرافق است و مساعد با این واژگانی که گفته شد برایش جمله می سازند تا آن فرد را تایید کنند و اگر آن شخص به کام نباشد با واژگان متضاد برایش جمله سازی می‌کنند. البته ناگفته نماند از موضع سلبی وایجابی در کاربرد گزاره‌ها و از منظر اخلاق گاهی از واژگانی نظیر: مثلا این دزد است و آن دزد نیست ،و… استفاده می‌شود .واحد سنجش و اندازه‌گیری این اصطلاحات چیست!؟ آیا در جوامع توسعه یافته و دموکراتیک نیز شاهد چنین رفتارهایی در عرصه سیاست هستیم!
به هیچ روی موضوع بحث ما این نیست که چرا این را تایید یا تخریب می کنند! آیا حب و بغضی در کار است!؟ یا اینکه عده ای نقش دلال رسانه ای “رای جمع کن ها” را بازی می کنند و یا خلا ناشی از عدم توسعه مدنی و هر دلیل دیگری ! حتی ممکن است هیچ کدام از این شاید ها درست نباشد بلکه مقصود برجسته‌سازی بعضی گزاره‌ها برای اعتبار بخشیدن به فلان “نام” و بی اعتبار کردن “نام”های دیگر است آن هم به شیوه‌های استعاری در فضای رسانه‌ای !
به هر حال در این مورد خاص، پرسش از پاسخ مهمتر است، زیرا پرسش طرح پاسخ‌های راهگشاست و خودش بهترین جواب است؛پرسش رو به سمت تفکر ،تامل و تحرک دارد !پرسش رو به رشد و ارتقا و آگهی و یافتن است ولی جواب رو به سمت سکون و سکوت و پایان است.
علی کرمی
مدیر مسئول آوای پراو

بازدیدها: 0

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.