وضعیت برزخی ما

یادداشت سردبیر با کمی تعمق و تأمل کافی‌ست متوجه شرایط برزخی جامعه اکنون ما شد. حیات برزخی نتیجه شرایطی است که ملغمه‌ای از عناصر متضاد وناهمگون را در خود دارد.در این وضعیت، تضادها چنان خود را نشان می دهند و بر امور اصلی غلبه می‌یابندکه مهارآن‌ها ناممکن می‌شود در نتیجه باعث اتلاف بسیار سرمایه‌ها خواهد

کد خبر : 3485
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آوریل 2023 - 15:43

یادداشت سردبیر

با کمی تعمق و تأمل کافی‌ست متوجه شرایط برزخی جامعه اکنون ما شد. حیات برزخی نتیجه شرایطی است که ملغمه‌ای از عناصر متضاد وناهمگون را در خود دارد.در این وضعیت، تضادها چنان خود را نشان می دهند و بر امور اصلی غلبه می‌یابندکه مهارآن‌ها ناممکن می‌شود در نتیجه باعث اتلاف بسیار سرمایه‌ها خواهد شد حتی بر مسیرهای از پیش اندیشیده هم تاثیرگذارند. زیرا در عرصه های کلان اقتصادی،سیاسی گرفته تا خانه و مدرسه و امر آموزش، همه و همه در یک شرایط برزخی به سر می برند.امروز این وضعیت برزخی ،رمقی برای فرهنگ، خانواده وآموزش وپرورش باقی نگذاشته است. وضعیت برزخی وضعیتی غیرقابل پیش بینی و بحران زا است. زیستن در این وضعیتی جامعه را به سمت شکستن هنجارها و مهمتر از همه اخلاق پیش می برد. بحران اخلاقی اصلی ترین نتیجه زیستن در یک شرایط برزخی است شرایطی که برای شهروندانش تنها توجیه می سازد با آنها می گوید چگونه رفتار های غیرمدنی خود را توجیه کنند.در وضعیت برزخی ،عقلانیت بسیار کمرنگ می‌شود،خطوط قرمز برای دیگران است تمام مشکلات را در دیگران می بیند و خود را مبرا و محق.
به این دلیل مشخص که جامعه در مراتب کلان وساختاری،هنوز تکلیف خود را باسنت و مدرنیته وپیچیدگی‌های وضعیت پس از آن ،مشخص نکرده‌است .درنتیجه مردم /شهروندان تنها ظواهر مدرنیته را بر می‌گزینندیعنی ساخته‌ها و مصنوعات مدرن را نشانه زیست مدرن ومدنیت می دانند نه مولفه‌های فرهنگی و شهروندی.در ظواهر، مدرن می‌شویم،اما پای در سنت ومجهولات ابتدایی! فرهنگ چنین جامعه ای، ملغمه‌ای از سنت و مدرنیته است که تکلیفش را با خود روشن نکرده است متاسفانه،همین ظواهر مدرن، ژرفا و درون‌اش را هم متاثر از خود کرده است. اجازه نمی‌دهد که متوجه خود شوذ ؛ نرسیدن به عمق هم باعث بروز مشکلات ریشه ای می‌شود. هنوز ساختارها در جامعه ما تکلیف خود را و جامعه را با مدرنیته مشخص نکرده‌اند! سخن از سنت و مدرنیته به معنای سیاه و سفید دیدن امور نیست! به این معنا نیست هرچه متعلق به سنت باشد نادرست و هر آن‌چه مهر مدرنیته را داشته باشد و در مفاهیم و ظواهر مدرن بگنجد درست است! ما ناگزیر هستیم ابتدا به سمت غربال کردن سنت هاو گزینش بر اساس تناسب و کارایی سنت‌های اصیل و غنی پیش برویم. سنت های اصیل ای که مدرنیته را بومی ما میکند و ما به سمتی پیش می رویم که مدرنیته ایرانی را جار بزنیم رسیدن به مدرنیته ایرانی یعنی ؛مدرنیته‌ای سازگار با فرهنگ و سنت های پویا که آگاهانه دست به غربال زده تا با قلع کژی‌ها ،جهل ،خرافات،مجهولات متناقض وناسازگار با زیست انسانی و هر سنتی که جامعه را از هنجارها انسانی دور می‌کند خود را در قله ببیند.جامعه‌ای که با فراهم آوردن امکانات به سمت نهادینه کردن دستاوردها امکانات غنی فرهنگی خود می رود .با غربال‌گری سنت وهمراه کردن روش ها و عناصر مثبت مدرنیته، در تربیت نسل‌‌ها می‌کوشد .نسلی که خروجی درست این غربالگری باشد.بی تکلیفی،اسباب سرگردانی وزیستن در برزخی است که سمت سوی مشخصی ندارد.از این روی همواره با چالش‌هایی در عرصه زیست اجتماعی روبرو می شویم که خود حیرت می‌کنیم زیرا نتوانستیم آن ها را برطرف کنیم. نخواستیم از دل سنت به سمت مدرنیته بشتابیم و مدرنیته را در سازه های فرهنگ ایرانی استوار کنیم.

Views: 9

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.