مقاله

غلامرضا بدری

جغرافیای تاریخی کرمانشاهان

شاهراه خراسان بررسی کتاب الاعلاق النفیسه از ابنِ‌رُسته
کد خبر : 1634
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 آگوست 2021 - 16:56
جغرافیای تاریخی کرمانشاهان

✨جغرافیای تاریخی کرمانشاهان
شاهراه خراسان
بررسی کتاب الاعلاق النفیسه از ابنِ‌رُسته

✨نمی‌دانم شما به تاریخ علاقه دارید یا نه و آیا اصطلاح «جغرافیای تاریخی» به گوش شما آشنا هست یا تا به حال آن را نشنیده‌اید.
می‌دانید «شاهراه خراسان» کجا بوده است؟ چرا آن را به این نام خوانده‌اند و آیا هنوز وجود دارد یا نه و اصلاً چه ارتباطی به ما، مردم استان کرمانشاهان دارد؟ آیا تا به حال از همدان به قصرشیرین رفته‌اید یا از این جادّه بازگشته‌اید؟ آیا از زبان عربی تنفر دارید، یا با آن کمی آشنا هستید؟ کتاب‌های سفرنامه یا «مسالک و ممالکِ» چاپ «لَیدن» را دیده‌اید؟ نام کسانی مانند «ابودلف»، «ابن‌رُسته»، «مقدسی» یا … را شنیده‌اید؟ اگر با پاسخ هیچکدام از این پرسش‌ها آشنا نیستید و توجه شما را هم برنمی‌‌انگیزد، خواندن این مقاله برای شما لذّت‌بخش نیست.

به احتمال زیاد، بسیاری از مسافرانی که از استان‌های شرقی یا شمالی ایران از طریق همدان و کرمانشاه به طرف قصرشیرین می‌روند و از گردنه‌های اسدآباد، بیدسرخ، چهارزبر، حسن‌آباد و پاتاق بالا می‌روند یا از کنارِ شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، کرند، سرپل‌زهاب و … می‌گذرند، از پیشینه‌ی تاریخی جادّه و شهرهای بین راه، آگاهی چندانی ندارند. همین‌طور از سختی مسیر طولانی و پُرپیچ‌‌و‌خمِ این جادّه در گذشته، که اکنون به صورت بزرگراه چندبانده‌ای درآمده که در چند ساعت با اتوموبیل‌های امروزیِ دارای کولر و بخاری و دیگر امکانات رفاهی، طی می‌شود. ای بسا بعضی از این مسافران، در تمام طول این مسیر، در خواب به سر ببرند و وقتی بیدار شوند که اتوموبیل آن‌ها برای استراحتی کوتاه در جایی توقف کرده باشد.

.
.
.
جهت دانلود کامل مقاله کلیک کنید
Khorasan-Road-1400-05-03

بازدیدها: 8

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.