عبدالله سلیمانی

اتفاقی مبارک و انتخابی شایسته

یادداشت سردبیر
کد خبر : 2240
تاریخ انتشار : جمعه 8 آوریل 2022 - 23:45

مهمترین اتفاق فرهنگی استان کرمانشاه در این هفته، انتخاب جناب دکتر سلمان محمدی در جایگاه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه است، اتفاقی خجسته که اسباب اشتیاق و خرسندی همکاران فرهنگی گردید. استقبال فرهنگیان آموزش و پرورش از این انتخاب تا آن جا بود که عموما اتفاق ِانتخاب مدیرکل جدید در آغاز سال جدید را مبارک دانسته و سیمای امید خود دیدند؛ این اشتیاق و آرزومندی ،بدون تردید مسئولیت را برای جناب دکتر محمدی در راس سازمان آموزش وپرورش استان مهم‌تر می‌کند که ایشان با تعمق و تامل ودر پیش گرفتن رویه‌ای تازه- در برنامه ها و به ویژه انتخاب تیم مدیریتی با سنجه‌های جدید- بتواند با تلاش مضاعف تحولی چشمگیر ایجادکند.
بدون تردید دکتر محمدی یکی از بهترین گزینه‌ها در قامت مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه بوده وبه وزیر محترم آموزش وپرورش و یاریگران این انتخاب، دست مریزاد باید گفت. انتخابی شایسته که انعکاسی از خواسته‌ها و توقعات خود فرهنگیان استان هم است.
چنان‌که استفبال فرهنگیان کرمانشاه -از این انتخاب- تاییدی بر شایستگی ایشان در این منصب می باشد.
دکتر سلمان محمدی، مدیری آشنا به ساز و کارهای آموزش و پرورش و امور تعلیم و تربیت است. پیشینه مدیریتی، آموزشی و تربیتی ایشان قابل دفاع و روشن است. وی در حوزه‌های آموزشی فعالیت‌های زیادی داشته و بیگانه با حوزه کاری خود نیست ، دکتر محمدی فعالیت هایی از جمله، قائم مقام اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، معاون هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش استان، معاون تربیت بدنی و سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان، ریاست اداره آموزش و پرورش ماهیدشت، نماینده شورای عالی آموزش و پرورش کشور در استان کرمانشاه، کارشناس مسؤول و ریاست اداره تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان و ریاست هیأت ورزش مدارس استان کرمانشاه را در کارنامه دارد.
پاکدامنی و خویشکاری امام محمدی را که زبانزد است اگر بر پیشینه های مدیریتی ‌اش اضافه کنیم ،متوجه گستره‌ی درستی این انتخاب می شویم.قابلیت های دیگری چون: سعه صدر، فهم عمیق، دید وسیع، وحدت رویه، طرفداری از ارزشهای انسانی، تفکر انتقادی و منطقی ،درک سیستمی،جدیت ،روحیه مردمی ، بهره‌گیری از خرد جمعی از ویژگی‌های دیگر جناب محمدی است. توانایی سازمانی و برنامه ریزی کنترل کار زیر مجموعه ها و داشتن مهارت در استفاده بهینه از نیروها،مهارتهای بین فردی، توانایی مذاکره، توانایی برقراری ارتباطات به موقع،
و توانایی برخورد درست با انتظارات و درخواست‌ها از سیستم آموزش و پرورش که از ویژگی‌های مدیران سطوح عالی است به خوبی در شخصیت مدیریتی دکتر محمدی و گذشته ایشان مشهود بوده است.با توجه به اينکه در دنياي کنوني در راس هر سازمان نام يک مدير به چشم مي خورد بدون شک اعمال مديريت اثربخش و کارآ ضامن موفقيت سازمان در رسيدن به اهداف و استراتژيهای خود مي باشد.موفقيت سازمان آموزش و پرورش در گرو داشتن مديران لايق، شايسته، توانا و متخصص است. برخورداری ایشان از ذهن مجموعه نگر و نگرش سیستمی و تفکر استراتژیک می تواند تحولات کیفی‌ای در بدنه آموزش و پرورش ایجاد کند.
آموزش وپرورش، سیستمی است که زیر نظامها ونقش های متفاوتی در آن تلاش می‌نمایند تا هدف معینی محقق شود ،چنانچه مدیران عالی فاقد نگرش سیستمی باشند و قادر به درک خصلت های همه اجزاءسیستم نباشند، بدون تردید اهداف مورد نظر یا به درستی محقق نمی شود یا اجرای ضعیفی از برنامه مورد انتظار خواهد بود.
به عنوان مثال بخشی از مفاد «سند راهبردی تحول» اجرای سیستم آموزشی خاصی را مد نظر قرار داده باشد . داشتن ذهن مجموعه نگر در پیگیری برای استقرار این سیستم بدان معنی است که باید همه اجزاء اعم از نیروی انسانی مورد نیاز (از نظر آموزش های مورد انتظار- احتمال مازاد نیرو در یک مقطع وکمبود در مقطع دیگر)- فضای آموزشی مورد انتظار – درنظر داشتن خروجی‌ها و ورودی ها و…مدنظر مدیر کل باشد.
خوشبختانه دکتر سلمان محمدی در جلسه معارفه با اشاره به این سند تحول گفتند
: برنامه‌هایی برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم در دست اجرا داریم زیرا اجرای مطلوب این سند نقشه راه آموزش کشور است…در ادامه تاکید کردند تاکنون اتفاق مثبتی در اجرای سند تحول بنیادین در سطح کشور و استان اتفاق نیفتاده است و این سند بازنگری نشده است».

امروز مسلم است که مدیران سطوح عالی به ویژه مدیر کل آموزش و پرورش با داشتن تفکر استراتژیک و مهارت های بین فردی و تکنیکی می‌تواند دستاوردهای قابل ملموسی به ثمر برساند.تفکر استر اتژیک تلاش بر ای نوآور ی و تجسم آینده ای جدید و بسیار متفاوت برای سازمان است مدیرانی که دارای تفکر استراتژ یک هستند قادرند ، سایر کارکنان را به یافتن راهکارها ی خلاقانه بر ای موفقیت سازمان ترغیب کنند.

آنها سازمان را آ ن گونه که باید باشد می بینند نه آن گونه که هست. به این ترتیب می توان تفکر استراتژیک را پیش درآمد ی بر طراحی آینده سازمان دانست.
متاسفانه یکی از ضعف‌های اساسی در بدنه مدیریتی گذشته آموزش و پرورش این بوده که گزینش ها و انتخاب های آغاز کار معمولا مبتنی بر روابطه و تعلقات قومی و قبیله‌ای بوده است که بایسته‌ی مکانی که هدف آن اعتلای فرهنگ وارزش‌های والای اسلامی و انسانی ، ساختن انسانهایی اخلاق مدار و وظیفه شناس است،نمی باشد. توقع این است که انتخاب ها در هماهنگی و مبتنی بر توانایی های فردی و باورمندی اهداف و برنامه ها باشدطبیعی است دکتر محمدی در قامت مدیرکل آموزش و پرورش به سرعت تیم مدیریتی خود را با اعتقاد به سند تحول شکل دهد، نیازها و انتظارات سند تحول تشریح کرده ضمن اولویت بندی سند، نیازهای فوری آموزش و پرورش استان را شناسایی و کاستی ها را رفع کرده و برنامه خود را با تکیه بر سند تحول به پیش ببرد.

متاسفانه در گذشته شاهد این بودیم که بیشتر انتخاب ها با تکیه بر تعلقات جغرافیایی و قومی بوده توانایی‌های فردی، تجربه و مهارت، کاردانی و امتیازات فردی در انتخاب‌ها کم رنگ بوده با انتخاب جناب محمدی همکاران فرهنگی به معلمان توقع دارند اساس انتخاب ها شایستگی های فردی و اخلاقی باشد.
برای این مدیر شایسته آرزوی موفقیت در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها و سربلندی و عزت مندی را دارم. امید است با تامل و سنجیدگی، تیم مدیریتی و همکاران خود را انتخاب بکند. انتخابی که بدون توجه به درخواست های غیر حرفه‌ای سایر مراکز قدرت و بیرون از بدنه‌ی آموزش و پرورش، باشد و تنها بر مبنای داشتن تجربه و دانش مدیریتی، پرهیزکاری وخویشکاری، توانایی های فردی،تعامل و همکاری ،باورمندی و رواداری افراد باشد.

بازدیدها: 3

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.